ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
Showing of 1 until 1 from 1 result(s)
Search for : Mercado de trabalho Cirurgia plástica Prática profissional Marketing de Serviços de Saúde
ABSTRACT
INTRODUCTION: In the present study, we aimed to outline the overall practice profile of plastic surgeons in the state of Paraná. It represents an initial project that aimed not to provide generalizations but to understand how plastic surgeons think and their professional aspirations, goals, and performance. METHODS: A survey was conducted using a questionnaire consisting of 37 multiple-choice questions, mostly focusing on the current job market for plastic surgeons. The link to the online questionnaire was e-mailed to 263 members of the Brazilian Society of Plastic Surgery-Regional Paraná (SBCP-PR), which was also accessible via the SBCP-PR website, through a banner on its home page. The overall time to complete the questionnaire ranged from 3 to 5 minutes. RESULTS: The response rate was 40.5%. Most interviewees operated only in one city, and more than half provided services only through health-care insurance plans and private practice. Half of the participants considered the market as extremely competitive and searched for several alternatives for self-maintenance, including increasing installment payment terms, lowering prices, and working at other locations. A significant proportion of the respondents believed that they lost more than 30 patients owing to pricing in the previous year and performed 10-20 surgeries per month on average. Most of the surgeons did not operate with an auxiliary plastic surgeon because this would increase their operational cost or because technologists could perform this function. Most participants believe that the number of trained residents in the state of Paraná is excessive. CONCLUSIONS: In Paraná, plastic surgeons are concerned about the job market and therefore search for alternatives to remain competitive.
Keywords: Job market. Surgery, plastic. Professional practice. Marketing of Health Services.
RESUMO
INTRODUÇÃO: Esta pesquisa tem por objetivo traçar o perfil do cirurgião plástico do estado do Paraná. É um projeto inicial que não tem a pretensão de indicar respostas, mas sim de entender o que pensa, quais os anseios e objetivos na profissão e como atua o profissional dessa especialidade. MÉTODO: Foi idealizada uma pesquisa com 37 perguntas de múltipla escolha, em sua maioria com foco no mercado de trabalho. Ela foi enviada por e-mail aos 263 membros da Sociedade Brasileira de Cirurgia Plástica - Regional Paraná (SBCP-PR), sob forma de um link que dava acesso ao questionário. O link também estava disponível no website da SBCP-PR, com um banner em sua página inicial. O tempo médio para preenchimento do questionário variou de 3 minutos a 5 minutos. RESULTADOS: O índice de resposta foi de 40,5%. A maioria dos entrevistados atua apenas em uma cidade, e mais da metade atende apenas convênios e particulares. Metade dos participantes considera o mercado extremamente competitivo e procura várias alternativas para se manter, entre elas: aumentar parcelamento, baixar preços e atuar em outros locais. Uma parcela significativa acredita ter perdido mais de 30 pacientes por preço no último ano e faz, em média, 10 a 20 cirurgias mensais. A maioria dos participantes não opera com auxiliar cirurgião plástico, pois consideram que aumenta o custo ou que instrumentadoras podem fazer a mesma função. A maioria dos participantes acredita que o número de residentes formados no estado é excessivo. CONCLUSÕES: O cirurgião plástico no Paraná está muito preocupado com o mercado de trabalho e procura alternativas para se manter competitivo.
Palavras-chave: Mercado de trabalho. Cirurgia plástica. Prática profissional. Marketing de Serviços de Saúde.
All scientific articles published at www.rbcp.org.br are licensed under a Creative Commons license