ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
Showing of 1 until 1 from 1 result(s)
Search for : Dissecação Cadáver Educação médica Internato e residência Cirurgia plástica
ABSTRACT
BACKGROUND: Understanding human anatomy is crucial to the development of accurate surgical techniques. Training with anatomical specimens in the university environment is often insufficient for learning. Thus, the importance of using cadavers to teach anatomy and surgical skills in undergraduate and post-graduate courses is reinforced. This study aimed to report scientific outcomes related to cadaver dissection in the Plastic Surgery Service of Hospital Universitário Professor Edgard Santos (HUPES), Universidade Federal da Bahia, from 2009 to 2011, and the importance of this activity for plastic surgery resident training. METHODS: We performed a retrospective observational analysis of scientific production resulting from training activities related to cadaver dissection for the period from 2009 to 2011. RESULTS: We developed activities related to education, research, and extension by means of an agreement signed between the HUPES and the Forensic Medicine Institute of the State of Bahia. Among the educational activities undertaken, dissection activities led to the creation of rich educational materials relevant to the daily practice of resident physicians. With regard to research, several papers have been written, resulting in publications and presentations at scientific meetings. Cadaver dissection also was the subject of a conclusion dissertation and a PhD thesis. Through the partnership, extracurricular training was conducted for medical students as well as members of the Plastic Surgery League of Bahia (LBCP), allowing them to develop skills that had previously not been practiced at the university. CONCLUSIONS: The Plastic Surgery Department - HUPES obtained considerable gains by developing activities related to cadaver dissection. The service is contributing to progress in the three pillars of education: education, research, and extension.
Keywords: Dissection. Cadaver. Medical education. Internship and residency. Plastic surgery.
RESUMO
INTRODUÇÃO: O adequado conhecimento da anatomia do ser humano é crucial para o desenvolvimento de uma técnica cirúrgica apurada. O treinamento com peças anatômicas no meio universitário, muitas vezes, é insuficiente para o aprendizado. Assim, o uso de cadáveres para o ensino de anatomia e habilidades cirúrgicas na graduação e pós-graduação tem sua importância reforçada. O objetivo deste estudo foi relatar a produtividade do Serviço de Cirurgia Plástica do Hospital Universitário Professor Edgard Santos (HUPES) da Universidade Federal da Bahia, no que se refere às atividades de dissecção de cadáveres realizadas de 2009 a 2011, bem como a importância dessa atividade no treinamento dos residentes do serviço. MÉTODO: Foi realizada análise observacional retrospectiva da produção do serviço em decorrência das atividades de treinamento em dissecção de cadáveres, no período de 2009 a 2011. RESULTADOS: Foram desenvolvidas atividades no âmbito de ensino, pesquisa e extensão por meio de convênio firmado entre o Serviço de Cirurgia Plástica do HUPES e o Instituto Médico Legal do Estado da Bahia. Entre as ações pedagógicas empreendidas, a atividade de dissecção proporcionou a criação de um material rico de ensino que inclui diversos retalhos importantes para a prática diária dos médicos residentes. Em relação à pesquisa, foram desenvolvidos diversos artigos científicos que geraram publicações e apresentações em eventos científicos. Essa atividade deu origem, ainda, a uma monografia de conclusão de residência e a uma tese de doutorado. Por meio do convênio firmado, foi realizado estágio extracurricular para os acadêmicos de medicina, membros da Liga Baiana de Cirurgia Plástica (LBCP), em que puderam desenvolver habilidades não praticadas na universidade. CONCLUSÕES: Pode-se concluir que o Serviço de Cirurgia Plástica do HUPES obteve ganhos consideráveis com o desenvolvimento das atividades de dissecção cadavérica. Isso demonstra que o serviço vem consolidando sua atuação nos três pilares da educação: ensino, pesquisa e extensão.
Palavras-chave: Dissecação. Cadáver. Educação médica. Internato e residência. Cirurgia plástica.
All scientific articles published at www.rbcp.org.br are licensed under a Creative Commons license