ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
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ABSTRACT
Introduction: Rhinoplasty is indicated for performing aesthetic repairs in the nose, being functional when it also seeks to improve respiratory function. Procedure results are based on improved quality of life and patient satisfaction. It is a complex surgery that requires adequate training. In this sense, several strategies were introduced, such as educational videos, simulations, studies on cadavers and in clinical skills laboratories; however, the basis of training remains the master-apprentice relationship in surgery.
Methods: The base materials used in the construction of the model were: hot glue, basin, water, detergent, epoxy putty, spatulas for crafts, nose mold, suture threads, white acetic silicone, disposable cup and spoon and coloring agents.
Results: The resulting low-cost model has remarkable similarity with the external appearance and with the cartilages of the nose, allowing easy identification and handling of each structure. Allows good simulation of some steps of the open and semi-open techniques of rhinoplasty.
Conclusion: The new synthetic model developed avoids ethical and legal questions that alternative methods such as animals and fresh cadavers raise. Although it requires skill for its manufacture, it has characteristics such as low cost, which favor its dissemination among medical schools. The exposed model can positively impact the learning process of rhinoplasty, revealing itself as an accessible and helpful tool for training in various stages of the technique of this complex surgery.
Keywords: Simulation; Professional training; Rhinoplasty; Medical education; Elective surgical procedures.
RESUMO
Introdução: A rinoplastia é indicada para a realização de reparos estéticos no nariz, sendo designada funcional quando também objetiva melhorar a função respiratória. Os resultados do procedimento são baseados na melhora da qualidade de vida e na satisfação do paciente. Trata-se de uma cirurgia complexa, que requer adequado treinamento. Nesse sentido, várias estratégias foram introduzidas, como vídeos educacionais, simulações, estudos em cadáveres e em laboratórios de habilidades clínicas; no entanto, a base do treinamento continua sendo a relação mestre-aprendiz em cirurgias.
Métodos: Os materiais-base utilizados na construção do modelo foram: cola quente, bacia, água, detergente, massa epóxi, espátulas para artesanato, molde nasal, fios de sutura, silicone acético branco, copo e colher descartáveis e corantes.
Resultados: O modelo resultante, de baixo custo, apresenta grande similaridade com o aspecto externo e com as cartilagens do nariz, permitindo fácil identificação e manuseio de cada estrutura. Permite boa simulação de algumas etapas das técnicas aberta e semiaberta da rinoplastia.
Conclusão: O modelo sintético inédito desenvolvido evita questionamentos éticos e legais que métodos alternativos como o uso de animais e cadáveres frescos suscitam. Apesar de requerer habilidade para sua confecção, tem características como o baixo custo, que favorecem a sua disseminação entre as escolas médicas. O modelo exposto tem o potencial de impactar positivamente o processo de aprendizagem da rinoplastia, revelando-se uma ferramenta acessível e útil para o treinamento de várias etapas da técnica dessa complexa cirurgia.
Palavras-chave: Simulação; Capacitação profissional; Rinoplastia; Educação médica; Procedimentos cirúrgicos eletivos.
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