ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
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ABSTRACT
INTRODUCTION: Brazil is the world leader in the number of plastic surgeries being performed. Body dissatisfaction and sociocultural influence are the main factors that lead persons to undergo these procedures. Thus, in this study, we aimed to compare the levels of body dissatisfaction and sociocultural influence among women who have already undergone some type of plastic surgery and those who have never undergone such procedures. METHOD: A total of 115 volunteers were divided into groups according to the number of surgeries. The Body Shape Questionnaire (BSQ, for body dissatisfaction) and the Sociocultural Attitudes Toward Appearance Questionnaire (SATAQ-3, for sociocultural influence) were used. A normality test was performed, and descriptive and inferential statistics were calculated. The Kruskal-Wallis test was performed for the comparison between groups in terms of the analyzed variables. RESULTS: Body dissatisfaction was observed in 25.71% of the unoperated group, in 17.78% of women who had undergone one plastic surgery, and in 20% of the group with more than one surgery. In SATAQ-3, no statistically significant difference was found in the subscale scores. CONCLUSION: The body dissatisfaction of women who had undergone plastic surgeries was not different from those who have not undergone such procedures. Moreover, the sociocultural influence was not different between the groups. The contribution of body satisfaction and the influence of media on the decision to undergo plastic surgery may be modulated by other factors.
Keywords: Body image; Plastic surgery; Media; Women.
RESUMO
INTRODUÇÃO: O Brasil encontra-se no primeiro lugar do ranking mundial de realizações de cirurgias plásticas. A insatisfação corporal e a influência sociocultural são os principais fatores que levam esses indivíduos a optarem pela realização do procedimento. Dessa maneira, objetivou-se comparar os níveis de insatisfação corporal e influência sociocultural entre mulheres que já foram submetidas a algum tipo de cirurgia plástica e aquelas que nunca passaram por este procedimento. MÉTODO: Participaram da amostra 115 voluntárias divididas em grupos quanto ao número de cirurgias. Foram utilizados o Body Shape Questionnaire (BSQ - insatisfação corporal) e o Questionário de Atitudes Socioculturais em Relação à Aparência (SATAQ-3 - influência sociocultural). Realizou-se o teste de normalidade, estatística descritiva e inferencial. O teste de Kruskal Wallis foi realizado para comparação entre os grupos quanto as variáveis analisadas. RESULTADOS: Verificou-se insatisfação corporal em 25,71% do grupo de não cirurgiadas, 17,78% das mulheres que passaram por uma cirurgia plástica e em 20% no grupo com mais de uma cirurgia. Quanto ao SATAQ-3, não houve diferença estatisticamente significativa quanto às suas subescalas e escores. CONCLUSÃO: A insatisfação corporal de mulheres que realizaram cirurgias plásticas não foi diferente daquelas que não realizaram. Ademais, a influência sociocultural não foi diferente entre os grupos. Acredita-se que a participação da satisfação corporal e influência da mídia na decisão de realização da cirurgia plástica pode ser modulada por outros fatores.
Palavras-chave: Imagem corporal; Cirurgia plástica; Meios de comunicação; Mulheres.
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