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Profile of plastic surgeons in the state of Goias, Brazil

Fabiano Calixto Fortes de Arruda; Paulo Renato de Paula; Celmo Celeno Porto
Rev. Bras. Cir. Plást. 2016;31(2):246-251 - Original Article

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ABSTRACT

INTRODUCTION: Plastic surgery has become popular in the recent years for the access to procedures and exposure in the media. The current scenario brings difficulties in the job market because of competitiveness and reduced fees. This study describes the profile of the plastic surgeons working in the state of Goias. METHODS: The survey was conducted with plastic surgeons who work in the state of Goias and are registered in local chapter of the Brazilian Society of Plastic Surgery in January 2015. Data were divided into socio-economic and demographic profile. Inclusion criteria were residence certified by the Brazilian Ministry of Education or by the Brazilian Society of Plastic Surgery,, practice of plastic surgery in the state of Goias. We excluded residents in plastic surgery, and those who not practice in plastic surgery area. RESULTS: Rate of response was 70%. Most participants were younger than 40 years old, men, married, with 1-2 children, work in Goias, had less than 10 years as a surgeion, had specialization in plastic surgery, work 40-60 hours weekly and main practice was in aesthetic and reconstructive area, the majority of them do not employ assistances in more than 50% of surgeries. CONCLUSION: The profile of plastic surgeon in state of Goias is composed by young physicians, men, married, with no more than 2 children, and whom practice mainly in the state capital, most of them are specialists, work 40-60 hours per week, and their main practice is with aesthetic and reconstructive surgery.

Keywords: Surgery, plastic; Job market; Economics, medical; Brazil.

 

RESUMO

INTRODUÇÃO: A Cirurgia Plástica tem sido popularizada nos últimos anos, por meio do acesso aos procedimentos e exposição nos meios de comunicação. O contexto atual relata dificuldades no mercado de trabalho devido à competividade e diminuição de honorários. O objetivo deste estudo é relatar o perfil do cirurgião plástico que atua no Estado de Goiás. MÉTODOS: A pesquisa foi realizada com cirurgiões plásticos que atuam no estado de Goiás registrados na regional da Sociedade Brasileira de Cirurgia Plástica (SBCP) até janeiro de 2015. Os dados foram divididos em perfil socioeconômico e demográfico. Foram considerados como critérios de inclusão residência pelo Ministério da Educação ou pela SBCP e estar atuando em Cirurgia Plástica no estado de Goiás. Como critérios de exclusão ser médico residente em cirurgia plástica e não estar atuando na área de Cirurgia Plástica. RESULTADOS: Obteve-se o índice de resposta de 70%. A maioria tem menos de 40 anos, masculino, casado, com 1 a 2 filhos, atuando em Goiás, há menos de 10 anos, são especialistas, trabalhando de 40 a 60 horas semanais e atuam na área estética e reconstrutiva e a maioria não usa auxiliar em mais de 50% das cirurgias realizadas. CONCLUSÃO: O perfil do cirurgião plástico do estado de Goiás é o de um médico jovem, do sexo masculino, casado, com até 2 filhos, que atua principalmente na capital, sendo a maioria especialista, que trabalha de 40 a 60 horas semanais, e atuando na cirurgia estética e reconstrutiva.

Palavras-chave: Cirurgia plástica; Mercado de trabalho; Economia médica; Brasil.

 

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