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Sociodemographic characteristics, lifestyle habits, and criteria of the patient for the choice of the plastic surgeon

SYLVERSON PORTO RASSI; RUFFO FREITAS-JÚNIOR; ANDRÉ DE MENDONÇA COSTA
Rev. Bras. Cir. Plást. 2021;36(1):56-62 - Original Article

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ABSTRACT

Introduction: Around the world, approximately 11 million plastic surgeries are estimated to be performed each year. Individuals with different needs and sociodemographic profiles have used similar means to search for medical service providers, modifying consumer relations. Thus, is necessary a more detailed analysis of consumers' characteristics of health services related to plastic surgery and the factors that impact their decision-making, since patients and their families need to feel safe when seeking medical treatment, and professionals should be the facilitators of this process.
Methods: This is a real-life, prospective, observational, and descriptive study conducted in a single hospital center. We included in the sample 501 patients submitted to plastic surgeries, from June to November 2017, performed exclusively by specialist surgeons by the Sociedade Brasileira de Cirurgia Plástica (SBCP). Sociodemographic characteristics, life habits, and criteria for the surgeon's choice were evaluated.
Results: The sample consisted predominantly of young, brown, married adult women with average body mass index (BMI), higher education level, and belonging to the upper-middle class, most of whom were physically active and did not reveal any bias. The most used criterion for choosing the plastic surgeon was the indication of friends or family.
Conclusion: This study produced reliable results for describing patients' sociodemographic characteristics and life habits, allowing the identification of the most relevant factor in the plastic surgeon's choice.

Keywords: Plastic surgery; Choice behavior; Social media; Demographics; Social behavior

 

RESUMO

Introdução: No mundo todo, estima-se que aproximadamente 11 milhões de cirurgias plásticas sejam realizadas a cada ano. Indivíduos com diferentes necessidades e perfis sociodemográficos distintos têm utilizado meios semelhantes na busca dos prestadores de serviços médicos, modificando as relações de consumo. Assim, faz-se necessária uma análise mais detalhada sobre as características dos consumidores dos serviços de saúde relacionados à cirurgia plástica e sobre os fatores que impactam em sua tomada de decisão, uma vez que os pacientes e seus familiares precisam se sentir seguros ao buscar tratamento médico e os profissionais devem ser os facilitadores desse processo.
Métodos: Trata-se de um estudo de vida real, prospectivo, observacional e descritivo, conduzido em um único centro hospitalar. Foram incluídos na amostra 501 pacientes submetidos a cirurgias plásticas, no período de junho a novembro de 2017, realizadas exclusivamente por cirurgiões especialistas pela Sociedade Brasileira de Cirurgia Plástica (SBCP). Foram avaliadas as características sociodemográficas, hábitos de vida e os critérios para a escolha do cirurgião.
Resultados: A amostra foi composta predominantemente por mulheres adultas jovens, pardas, casadas, com índice de massa corpórea (IMC) normal, nível superior de escolaridade e pertencentes à alta classe média, cuja maioria mostrou-se fisicamente ativa e não revelou qualquer vício. O critério mais utilizado para a escolha do cirurgião plástico foi a indicação de amigos ou familiares.
Conclusão: Este estudo produziu resultados confiáveis para a descrição das características sociodemográficas e hábitos de vida dos pacientes, permitindo identificar o fator mais relevante na escolha do cirurgião plástico.

Palavras-chave: Cirurgia plástica; Comportamento de escolha; Mídias sociais; Demografia; Comportamento social.

 

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