ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
Showing of 1 until 1 from 1 result(s)
Search for : ALFREDO DUARTE SILVA
ABSTRACT
Introduction: This study aims to understand the factors
that determine the choice of a plastic surgeon from the
patient's perspective. This is a pilot project, which should
be broadened and deepened by other studies.
Method: A
survey was devised in the form of a questionnaire with 22
multiple choice questions. The average response time was
8 minutes. The questions addressed various aspects, such
as the recommendation, training, and accreditation of the
surgeon; perception of the first consultation; and the clinic.
There was no possibility of identifying the patient or surgeon;
hence, anonymity was guaranteed.
Results: The response
rate was 86.66%. The majority (92.22%) of the respondents
were female, with a mean age of 35 years. Most had completed
secondary and higher education, with an average monthly
family income of R$ 2,000 to 10,000. Almost 40% did not know
the accreditation of the surgeon chosen and 33.7% did not
know the length of training the surgeon had undergone. The
majority (81.6%) believed they had paid an average amount
for their surgery and half did not research the surgeon's
online profile. The majority (67%) had not undergone any
previous plastic surgery. A list of 10 items in descending order
of importance was presented.
Conclusions: The determining
factors for the choice of the plastic surgeon in this sample, in
descending order were: 1) Recommendation, 2) Accreditation,
and 3) First consultation. Price was not the most important
factor and online presence was one of the last items cited. A
significant proportion of respondents did not know either the
accreditation level or the length of training of their surgeon.
Keywords: Plastic surgery; Choice behavior; Labor market; Marketing of health services; Brazil; Economy
RESUMO
Introdução: Esta pesquisa tem como objetivo entender os fatores que determinam a escolha
de um cirurgião plástico, na visão dos pacientes. É um projeto piloto que
deve ser ampliado e aprofundado em outros estudos.
Método: Foi idealizada uma pesquisa com 22 perguntas de múltipla escolha na forma de
questionário. O tempo médio de resposta era de 8 minutos. As perguntas
abordavam vários aspectos como a indicação/formação/titulação do cirurgião,
percepção da primeira consulta e do consultório. Não havia possibilidade de
identificação da paciente ou do cirurgião. O anonimato era garantido.
Resultados: O índice de resposta foi de 86,66%. A maioria (92,22%) era do sexo feminino,
com idade média de 35 anos. A maior parte tinha ensino médio e superior
completos, com ganho familiar médio mensal de R$ 2 a 10 mil. Quase 40% não
sabiam da titulação do cirurgião escolhido e 33,7% não sabia o tempo de
formação do mesmo. A maioria (81,6%) acredita ter pago um valor na média
pela sua cirurgia e metade não pesquisou a apresentação online do cirurgião.
A maioria (67%) não tinha feito nenhuma cirurgia plástica previamente. Foi
apresentada uma lista de 10 itens em ordem decrescente de importância.
Conclusões: Os fatores determinantes para a escolha do cirurgião plástico nesta amostra,
em ordem decrescente são: 1-Indicação, 2-Titulação e 3-Primeira consulta.
Preço não está entre os primeiros atributos e apresentação
online foi um dos últimos itens citados. Uma parte significativa dos pesquisados não
conhece a titulação e nem o tempo de formação do seu cirurgião.
Palavras-chave: Cirurgia plástica; Comportamento de escolha; Mercado de trabalho; Marketing de serviços de saúde; Brasil; Economia
All scientific articles published at www.rbcp.org.br are licensed under a Creative Commons license