Showing of 1 until 1 from 1 result(s)

Search for : Leticia Libório Santos

Low-cost Synthetic Simulators in Teaching Plastic Surgery for Medical Students

Artur Diógenes Vasques Farias; Ivens Rafael Resplande de Sá; Leticia Libório Santos; Lucas Evangelista de Andrade; Lourrany Borges Costa
Rev. Bras. Cir. Plást. 2025; 40: (1): s00451809396

Abstract
PDF Portuguese PDF English

ABSTRACT

Introduction Realistic simulation in medical education allows for practical experience in complex clinical scenarios, promoting meaningful and safe learning. It is an essential strategy for teaching surgical skills, a critical area for newly graduated physicians.
Objective This study evaluated the effectiveness of low-cost synthetic models for teaching surgical skills to medical students at the Academic League of Plastic Surgery (LICIP) of the University of Fortaleza, Ceará, Brazil.
Method This descriptive cross-sectional study involved medical students participating in a surgical skill training course promoted by LICIP. The course included 40 hours of training, divided into virtual theoretical classes and practical classes with synthetic models. LICIP produced models with accessible materials and asked professors and surgeons to evaluate them. We assessed the opinions about the effectiveness of their use for teaching through a self-administered virtual questionnaire.
Results Among the 50 participants, 68% had never had contact with surgical simulators before. After theoretical classes alone, most assessed their knowledge of surgical techniques as insufficient. After practical training, 88% considered their knowledge high. All reported that practicing with models increased their interest in surgery.
Conclusion The use of low-cost simulators proved to be viable, economical, and effective for the surgical training of medical students, significantly improving knowledge retention, acquisition of practical skills, and confidence in performing surgical procedures.

Keywords: high fidelity simulation training; medical education; plastic surgery; plastic surgery procedures; training courses

 

RESUMO

Introdução A simulação realística em educação médica permite adquirir experiência prática em cenários clínicos complexos, promovendo um aprendizado significativo e seguro. É uma estratégia importante para o ensino de habilidades cirúrgicas, área crítica para médicos recém-formados.
Objetivo Avaliar a efetividade de modelos sintéticos de baixo custo na aprendizagem de habilidades cirúrgicas por estudantes de Medicina em ações realizadas pela Liga Acadêmica de Cirurgia Plástica (LICIP) da Universidade de Fortaleza, Ceará.
Método Trata-se de um estudo transversal descritivo, envolvendo estudantes de Medicina que participaram de um curso de treinamento de habilidades cirúrgicas promovido pela LICIP. O curso incluiu 40 horas de treinamento, divididas entre aulas teóricas virtuais e práticas com os modelos sintéticos. Os modelos foram produzidos pela Liga com materiais acessíveis e avaliados por professores e cirurgiões. A opinião sobre a efetividade de seu uso para a aprendizagem foi avaliada através de um questionário virtual autoaplicável.
Resultados Dos 50 participantes, 68% nunca haviam tido contato com simuladores cirúrgicos antes. Após as aulas teóricas somente, a maioria avaliou seu conhecimento sobre técnicas cirúrgicas como insuficiente. Após o treinamento prático, 88% avaliaram seus conhecimentos como altos. Todos relataram que a prática com modelos aumentou seu interesse por cirurgia.
Conclusão A utilização de simuladores de baixo custo mostrou-se viável, econômica e efetiva para o treinamento cirúrgico de estudantes de Medicina, melhorando significativamente a retenção de conhecimento, a aquisição de habilidades práticas e a confiança dos alunos em realizar procedimentos cirúrgicos.

Palavras-chave: cirurgia plástica; cursos de capacitação; educação médica; procedimentos de cirurgia plástica; treinamento com simulação de alta fidelidade

 

Site Map