ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175
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ABSTRACT
Introduction: The recent Resolution of the Federal Council of Medicine (CFM) No. 2,336/23,
which allows for broader dissemination of medical services, sheds light on
the relationship between Plastic Surgery and the media. This, in addition to
body dissatisfaction and sociocultural issues, is a factor that contributes
to women representing 86.3% of recipients of procedures in this specialty
worldwide. The objective is to develop a reference panel of real situations
of how female celebrities publicly address their plastic surgeries in the
media.
Method: A qualitative study of the Descriptive-Analytical Essay type was carried out
with online data collection. Publications from three nations, Brazil, the
United Kingdom, and the United States of America, from websites, magazines,
newspapers, and social media materials were used.
Results: The construction of an evolutionary reference panel consisting of real
situations reveals the sequence of two main phases: concealment and
unveiling. In the first, female celebrities denied that their changes in
physical appearance were the result of surgical interventions, as in the
emblematic cases of actresses Marilyn Monroe and Jennifer Laurence and
television star Kim Kardashian. Regarding the revelation, especially in
Brazil, famous personalities began to treat their plastic surgeries with
greater transparency, such as singer Anitta and TV presenter Xuxa. On social
networks, it became common to find users documenting their own experiences
with procedures in this specialty.
Conclusion: Plastic surgery probably gained a greater presence in the media with the
popularization of cosmetic surgery, a process in which the acceptance of
celebrities and the publicity of procedures are significant.
Keywords: Surgery; plastic; Social media; Famous persons; News; Plastic surgery procedures
RESUMO
Introdução: A recente Resolução do Conselho Federal de Medicina (CFM) nº 2.336/23, que permite divulgação mais ampla dos serviços médicos, joga luz sobre a relação da Cirurgia Plástica com a esfera midiática. Esta, além da insatisfação com o corpo e questões socioculturais, é fator que contribui para que mulheres representem 86,3% dos recipiendários dos procedimentos da especialidade mundialmente. Objetiva-se elaborar painel referencial de situações reais do modo como celebridades femininas abordam suas cirurgias plásticas publicamente na mídia.
Método: Procede-se estudo qualitativo do tipo Ensaio Descritivo-Analítico com coleta de dados online. Utilizaram-se publicações provenientes de três nações, Brasil, Reino Unido e Estados Unidos da América, veiculadas em sites, revistas, jornais, além de materiais de redes sociais.
Resultados: A construção de painel evolutivo referencial constituído por situações reais revela a sequência de duas principais fases: o ocultamento e o desvelar. Na primeira, celebridades femininas negavam que suas alterações de aparência física eram fruto de intervenções cirúrgicas, como nos emblemáticos casos das atrizes Marilyn Monroe e Jeniffer Laurence e da estrela da televisão Kim Kardashian. Acerca do desvelamento, sobretudo no Brasil, personalidades famosas começaram a tratar suas cirurgias plásticas com maior transparência, tais quais a cantora Anitta e a apresentadora Xuxa. Em redes sociais tornou-se encontradiça a presença de usuários documentando a própria experiência com procedimentos da especialidade.
Conclusão: A cirurgia plástica provavelmente ganhou maior presença na mídia com a popularização da cirurgia estética, processo este em que a aceitação das celebridades e a publicização de procedimentos mostram-se significativas.
Palavras-chave: Cirurgia plástica; Mídias sociais; Pessoas famosas; Notícias; Procedimentos de cirurgia plástica.
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