Showing of 1 until 1 from 1 result(s)
Search for : Aline Santos Correia
Abstract
                                
 PDF Portuguese
                                                            
 PDF English
                                                                                ABSTRACT
Introduction: The search for learning surgical techniques within the operating room is linked to difficulties, such as reducing teaching time by surgeons and ethical problems. Models have already been developed to facilitate the practice of surgical techniques, however, with high cost, difficult access, and ethical and moral complications. The present work aims to present a synthetic model, unpublished and practical for the training of skin flap techniques, formulated to be easy to reproduce and low cost, allowing its feasibility.
Methods: In the model, fabric, sponge for car washing, latex elastic, fine-tipped brush, scalpel, and surgical suture instruments were used. The fabric is fixed by the elastic on the surface of the sponge, simulating skin and subcutaneous. The flap to be made on the surface of the fabric is then drawn.
Results: The model created was satisfactory, since it improves the handling of surgical instruments and the learning of the proposed flap technique, besides having demonstrated good elasticity and tensile strength. In medical schools, there is a lack of approach to essential topics in plastic surgery. The importance of low-cost and easy-to-execute models, such as the above, is emphasized to facilitate the learning of students interested in the subject, seeking to fulfill the educational function without breaking ethical principles.
Conclusion: The proposed model is an excellent form of training because it presents logistical and instructive benefits, facilitating learning, without causing harm to animals.
Keywords: Simulation; Training; Medical education; Surgical flaps; Reconstructive surgical procedures.
RESUMO
Introdução:  A busca pela aprendizagem de técnicas cirúrgicas dentro da sala de operação
						está vinculada a dificuldades, como a redução do tempo de ensino pelos
						cirurgiões e problemas éticos. Já foram elaborados modelos para facilitar a
						prática de técnicas cirúrgicas, contudo de custo elevado, difícil acesso e
						com complicações éticas e morais. O presente trabalho tem como objetivo
						apresentar um modelo sintético, inédito e prático para o treinamento das
						técnicas de retalho cutâneo, formulado para ser de fácil reprodução e de
						baixo custo, permitindo sua exequibilidade.
Métodos:  No modelo foi utilizado malha, esponja para lavagem de carro, elástico de
						látex, pincel de ponta fina, bisturi e instrumentos cirúrgicos de sutura. A
						malha é fixada pelo elástico sobre a superfície da esponja, simulando pele e
						subcutâneo. Desenha-se, então, o retalho a ser feito na superfície do
						tecido.
Resultados:  O modelo criado mostrou-se satisfatório, visto que aprimora o manuseio de
						instrumentos cirúrgicos e o aprendizado da técnica de retalho proposta, além
						de ter demonstrado boa elasticidade e resistência a tração. Nas faculdades
						de medicina percebe-se uma carência na abordagem de temas importantes da
						cirurgia plástica. Ressalta-se a importância de modelos de baixo custo e de
						fácil execução, como o supracitado, para facilitar a aprendizagem de
						estudantes interessados no assunto, buscando cumprir a função educacional
						sem romper princípios éticos.
Conclusão:  O modelo proposto é uma excelente forma de treinamento por apresentar
						benefícios logísticos e instrutivos, facilitando a aprendizagem, sem causar
						prejuízo aos animais.
Palavras-chave: Simulação; Capacitação; Educação médica; Retalhos cirúrgicos; Procedimentos cirúrgicos reconstrutivos